miercuri, 4 mai 2011

De ce?

"Cum ii arati unei persoane cat de mult regreti ceva sau iti pare rau de ceva, daca scuzele nu rezolva nimic?"

Initial, m-am gandit ca intrebarea asta este retorica, ca nu are un raspuns. Apoi, m-am gandit la 2 variante:

1. Daca cineva face rau unei persoane, fie ca ii pare rau, fie ca ii pare bine, asta nu va schimba nimic...raul nu va disparea pur si simplu, nu se va micsora, nu se va intampla nimic. Se spune ca suntem fiinte rationale si gandim. In viata, suntem responsabili si constienti pentru ceea ce facem. Singuri facem alegerile, singuri ne indreptam spre ceva, chiar daca uneori dam vina pe cei din jur sau pe soarta pentru ce ni se intampla. Nu, noi avem capacitatea de a face ceva, bine sau rau. Ce-i drept, exista si greseli care devin experiente in viitor, dar important este sa intelegem ceva din ele si sa nu le repetam. Atunci cand facem rau cuiva si se intampla sa facem rau aproape in acelasi mod unei alte persoane, inseamna ca eram constienti de ce va urma. Daca stim ca vom face rau unei persoane intr-un final (si n-am vrea), de ce nu putem alege sa nu facem deloc acel rau?

Da, de multe ori spunem ca n-am vrut sa se intample asta si sa facem rau. Si atunci ce se intampla? Toata lumea stie sa-si ceara SCUZE. Dar de ce ne cerem scuze? cel care face rau are o stare diferita de cel caruia i s-a facut rau, iar atunci cum putem vorbi de intelegere, daca sunt 2 lucruri complet diferite?? Uneori, scuzele sunt bune atunci cand vrem sa indreptam lucrurile si stim ca pe viitor ne vom schimba. Dar atunci cand scuzele nu aduc nicio schimbare, de ce sa mai inteleaga persoana de langa noi ca ne pare rau? Pentru mine, nu prea are inteles asta.

Poate sunt prea radicala, dar daca cineva ne-a facut rau (fiind constient, desi nu vroia sa se intample asa- nu stiu cum vine asta), atunci de ce ar trebui ca noi sa intelegem ca nu a facut acel rau intentionat? Nu prea vad rostul.

2. De ce nu pot fi oamenii fericiti atunci cand fac rau? Adica ar trebui sa se simta bine, pentru ca au dovedit ca sunt mai tari decat ceilalti si ca i-au invins, intr-un fel sau altul. Nu stiu cat de plauzibila e varianta asta, dar toti oamenii stiu foarte bine sa-si ceara scuze si sa spuna "imi pare rau"( nu e greu deloc sa spunem asta). Uneori, se intampla ca acel rau sa distruga tot. Asa cum am spus anterior, noi facem propriile alegeri si noi hotaram daca facem sau nu ceva de care sa ne para rau mai tarziu. Ce-i drept, putem spune "macar am incercat", dar asta nu e o justificare.

P.S: Am citit recent un citat intr-o carte :"Viata nu e o repetitie ca la teatru". Daca ar fi asa, am sti mereu ce ni se intampla si n-am mai trai cu adevarat. De unde stim noi ce se va intampla maine, astfel incat sa spunem "am mai facut asta si mi se va intampla acelasi lucru". Nu, noi atragem ceea ce gandim. Nu trebuie sa fie mereu la fel.

Acum pun eu o intrebare retorica: "cum putem intelege ca cineva ne face rau neintentionat, din moment ce noi doar primim raul,dar nu-l dam inapoi acelei persoane?"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu